دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

پایگاه خبری و اطلاع رسانی

emam
جهش تولید با مشارکت مردم
02 مهر 1404 سایت قدیم English
bg
  • 1402/08/17 - 12:33
  • - تعداد بازدید: 26
  • - تعداد بازدیدکننده: 26
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

گفتگو با دکتر بهرام بنده یزدانی با موضوع نقش سواد رسانه در آشنایی با تبلیغات کاذب در سلامت

دکتر بهرام بنده یزدانی ،معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در خصوص اهمیت و نقش سواد رسانه در آشنایی با تبلیغات کاذب در سلامت گفت : در اصل مباحث پزشکی و سلامت نیاز به تبلیغ ندارد و مراکز دارای مجوز قانونی و فعال در بخش سلامت همگی دارای شناسه و پروانه فعالیت رسمی می باشند که مورد تایید وزارت بهداشت و یا سازمان نظام پزشکی است ولی در واقعیت شاهد برخی تبلیغات مراکز درمانی هستیم که باید بر این تبلیغات و محتوای آنها نظارت دقیقی صورت گیرد تا صحت و کذب بودن آن مشخص شود.>

وی ادامه داد : تبلیغات دروغن مخاطب را بمباران اطلاعاتی می کند و تنها هدف شان سو استفاده از مردم است و این امر ناشی از عدم آگاهی در زمینه سلامت است که این معضل در همه جای دنیا وجود دارد و با اطلاع رسانی صحیح می توان به هوشیاری عموم مردم نسبت به این تبلیغات کمک کرد. .

>

دکتر بنده یزدانی ادامه داد: برخی سودجویان با هدف قراردادن مشکلات و معضلات مردم در بخش سلامت با برخی ادعا های دروغین سعی در فروش کالای سلامت خود هستند ادعاهایی از قبیل درمان قطعی در کوتاه ترین زمان ممکن و با ساده ترین روش ها که این صحیح نبوده و در نهایت افراد به این نتیجه می رسند بسیاری از این روش ها در طولانی مدت عوارض زیادی برای مصرف کنندگان ایجاد می کنند. وی تصریح کرد : اکثر مواقع در این تبلیغات دروغین عنوان می شود که این محصول یک دارو گیاهی است و عوارضی ندارد . تجویز دارو باید با معاینه دقیق پزشک صورت گیرد و خیلی از موارد همچون مثل جنس، قد و وزن فرد باید در نظر گرفته شود در واقع دارو را نمی توان تبلیغ کرد و باید توسط پزشک معتبر تجویز شود.

دکتر بنده یزدانی ادامه داد: طب سنتی از زمان های قدیم تا کنون وجود داشته است و کاملا علمی است اما متاسفانه افراد سودجو طب سنتی را دستمایه اهداف سودجویی خود قرار می دهند و بسیاری از این افراد بدون آموزش و مجوز قانونی وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی کار می کنند.>

وی توصیه کرد: افرادی که علاقه مند هستند درمان بیماری خود را از طریق طب سنتی دنبال کنند حتما به مراکزی علمی و طب سنتی که مورد تایید و زیر نظر دانشگاه های علوم پزشکی هستند ، مراجعه کنند .>

دکتر بنده یزدانی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تبلیغات دروغین در حوزه سلامت را شناسی کرد گفت : بسیاری از این مراکز شماره تلفن ثابت ندارند، ادرس محل عنوان نمی شود و محصولات به محل زندگی افراد تحویل داده می شود، در ادعاهای خود عنوان می کنند که تاثیر این محصول قطعی ، تضمینی و بدون عارضه است. باید توجه شود که این تبلیغات دروغ هستن لذا مردم باید به این نشانه ها توجه کنند و از مصرف این کالاها بپرهیزند و حتما به برچسب اصالت کالا و استعلام تایید محصول از سامانه های غذا و دارو کشور توجه کنند و فریب این تبلیغات دروغ و محصولات تقلبی در حوزه سلامت که می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد را نخورند.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 751
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: